KAEDAH KEMASUKAN
Menentukan
strategi untuk memasuki pasaran antarabangsa
Setelah
membuat keputusan untuk memasuki sebuah pasaran antarabangsa, syarikat perlu menentukan
bagaimana cara yang akan digunakan untuk memasuki pasaran tersebut. Terdapat
empat strategi kemasukan ke pasaran antarabangsa yang boleh dipilih.
1. Pengeksportan
Merupakan cara paling mudah memasuki sebuah pasaran
antarabangsa. Pengeksportan ialah memasuki pasaran dengan megeksport produk dan
menjualnya melalui orang tengah pemasaran antarabangsa yang bebas atau
menguruskan eksport mereka sendiri melalui cawangan pusat jualan syarikat di
luar Negara, jurujual atau agen di luar Negara. Harley-Davidson adalah contoh
syarikat yang menggunakan strategi ini.
2. Internet
Di peringkat
awal, fokus pemasaran internet adalah terhadap jualan domestic, tetapi ciri
semulajadi internet itu sendiri akan membolehkan capaian yang melepasi batasan
sempadan geografi, menghasilkan konsep yang dipanggil pemasaran internet
antarabangsa (PIA). Oleh itu syarikat mesti aktif merekabentuk catalog internet
yang mensasar Negara tertentu menggunakan laman web pelbagai bahasa. Contohnya
Dell Computer Corporation menggunakan mod jualan menerusi kedai maya dalam
internet. Untuk melihat bagaimana Dell membuat mod jualan menerusi kedai maya
layari laman web ini: www.dell.com/MY
3. Usahasama
Ia berbeza
daripada pengeksportan di mana syarikat berkongsi dengan rakan kongsi daripada
Negara tuan rumah untuk menjual di luar Negara. Usahasama ialah usaha
perniagaan yang berkongsi dengan syarikat asing untuk mengeluar atau memasarkan
produk serta perkhidmatan. Terdapat empat jenis usaha sama:
- Perlesenan
- Perkilangan kontrak
Syarikat mengikat kontrak dengan pengeluar dalam pasaran asing
untuk mengeluarkan produk atau perkhidmatannya. Contohnya General Motors
menjalin hubungan kontrak dengan Suzuki, Isuzu dan Toyota.
- Pengkontrakan pengurusan
Syarikat domestik membekalkan pengetahuan atau kemahiran
pengurusan kepada syarikat asing yang membekalkan modal. Syarikat domestik
sebenarnya mengeksport perkhidmatan pengurusan, bukannya produk.
- Pemilikan bersama
Sebuah Negara berusahasama dengan pelabur asing untuk mencipta
satu perniagaan tempatan di mana mereka berkongsi pemilikan serta
pengawalannya. Contohnya syarikat Volkswagon dari German membeli 31% saham
syarikat kenderaan Czech, Skoda. Dalam tahun 1997 mereka mengeluarkan hampir
400,000 kenderaan.
4. Pelaburan
Asing
Ia merupakan perkembangan kemudahan pemasangan serta pengilangan
di Negara asing. Kelebihannya termasuklah:
a. Kos buruh dan bahan mentah yang murah, insentif pelaburan
oleh kerajaan asing dan penjimatan kos
pengangkutan.
b. Memperbaiki
imej syarikat tersebut kerana membantu mewujudkan peluang pekerjaan.
c. Mempunyai
hubungan baik dengan kerajaan, para pengguna, pembekal dan pengedar tempatan.
d. Mempunyai
kuasa untuk mengawal pelaburan bagi memenuhi objektif perniagaan jangka
panjangnya.
Walau
bagaimanapun kelemahan utama pelaburan ini adalah syarikat terpaksa mengambil
risiko yang tinggi dalam sekatan serta pengurangan nilai mata wang, pasaran
yang jatuh atau perubahan kerajaan Negara tuan rumah. Contohnya, syarikat
Reebok memasuki Rusia dengan mewujudkan subsidiary yang dikenali sebagai Reebok
Rusia.
Rujukan Buku:
Rujukan Buku:
Abu Bakar
Abdul Hamid, Ahmad Syarifuddin Shamsuddin, Mohaiminah Hj Khayon, Noor Hazarina
Hasyim, Rohaizat Baharun, Fauziah Sh Ahmad. Prinsip Pemasaran
Perspektif Global (2004). Mc Graw Hill: Malaysia.
Jackpot Party Casino – Live Games - Lucky Club
ReplyDeleteJackpot Party Casino is a brand new online casino that offers a luckyclub wide range of casino games to players from different countries. The site offers games