Pages

Analisis Pasaran Asing

Kebanyakan perniagaan antarabangsa mempunyai matlamat untuk mengembangkan pasaran perniagaan mereka ke peringkat yang lebih tinggi.
Bagi memastikan sasaran matlamat mereka tercapai 3 langkah yang mereka lakukan adalah :

1)      Menilai alternatif pasaran asing

Dalam menilai alternatif pasaran asing, sesebuah firma  perlu mengambil kira beberapa faktor termasuk sais pasaran semasa dan pasaran yang berpotensi, tahap persaingan yang akan dihadapi oleh firma, persekitaran politik dan pasaran perundangan serta factor sosiobudaya yang boleh menjejaskan operasi dan prestasi syarikat.

Ringkasan Jadual Faktor-faktor dalam menilai peluang-peluang pasaran baru


Topik Penilaian
   Perkara yang perlu dipertimbangkan
Dimensi pasaran produk
·    Berapa besar pasaran produk dari segi saiz unit dan jumlah jualan

Pasaran produk utama “perbezaan”
·  Apakah perbezaan utama berbanding dengan firma di tempat lain dari segi profil pelanggan, tahap harga corak pembelian kebangsaan dan produk teknologi.
·  Bagaimana perbezaan ini akan memberi kesan kepada perpindahan keupayaan firma untuk persekitaran yang baru serta keberkesanannya.

Ciri-ciri struktur pasaran keluaran negara
·  Apakah rangkaian dan persatuan wujud di antara pelanggan berpotensi dan pesaing negara yang ditubuhkan pada masa ini membekalkan pelanggan-pelanggan ini?      
· Apakah saluran utama pengagihan (struktur diskaun, hubungan pengeluar semasa, tahap pengagihan memisahkan pengeluar dari pelanggan akhir, hubungan antara pemborong, hubungan antara pemborong dan peruncit, kewangan, peranan kerajaan)
·    Apakah pautan wujud antara pengeluar terkenal dan pembekal mereka?
· Adakah penumpuan industri dan pakatan sulit wujud?

Analisis pesaing               
·    Apakah ciri-ciri pesaing utama (saiz, penggunaan kapasiti, kekuatan dan kelemahan, teknologi, sumber bekalan, aturan pasaran utama, dan hubungan dengan kerajaan?)
·    Apakah prestasi pesaing dari segi bahagian pasaran, pertumbuhan jualan dan margin keuntungan?

Potensi pasaran sasaran              
·    Apakah ciri-ciri segmen pasaran produk utama?
· Segmen yang mana adalah sasaran potensi semasa kemasukan?
Trend yang berkaitan (bersejarah dan unjuran)
·   Apa perubahan telah berlaku pada jumlah saiz dalam pasaran produk (jangka pendek, sederhana dan panjang?)
· Apa perubahan telah berlaku dalam prestasi pesaing (bahagian pasaran, jualan dan keuntungan?)
·  Apakah sifat pertandingan (cth : kebangsaan atau antarabangsa?)
· Apa perubahan telah berlaku dalam struktur pasaran?

Penjelasan perubahan
·    Kenapa sesetengah firma mendapat keuntungan manakala yang lain-lain kerugian?
·    Adakah firma asing yang telah beroperasi di sini mendapat keuntungan atau kerugian?
· Adakah beberapa penjelasan umum tentang perubahan yang diperhatikan, contohnya, kitaran produk kehidupan, perubahan dalam aktiviti perniagaan secara keseluruhan, dan peralihan sifat permintaan?
·    Apakah prospek masa hadapan?

Faktor-faktor kejayaan
·    Apakah faktor-faktor utama disebalik kejayaan dalam persekitaran ini, titik tekanan yang mengalihkan bahagian pasaran dari satu firma ke satu firma yang lain?
· Bagaimana ini berbeza daripada yang telah mengalami di lain-lain negara?
·    Bagaimana faktor-faktor kejayaan ini berkaitan dengan syarikat?

Pilihan strategik               
·    Apakah elemen yang timbul dari analisis di atas yang mana membolehkan strategi tersebut digunakan di negara ini?
·    Apakah maklumat tambahan yang diperlukan untuk mengenalpasti pilihan kita dengan lebih tepat?

















































































2)      Menilai kos-kos terlibat, faedah-faedah dan risiko-risiko.

Langkah seterusnya dalam taksiran pasaran asing adalah penilaian yang teliti daripada kos, faedah, dan risiko yang berkaitan dengan menjalankan perniagaan di pasaran asing tertentu.



3)      Memilih yang paling berpotensi untuk tujuan kemasukan pasaran dan pengembangan perniagaan.

Setelah analisis di buat maka pilihan yang paling tepat akan dapat diperolehi dan pasaran asing yang ditembusi mendapat keuntungan dan kejayaan.

No comments:

Post a Comment